Aquest curs 2021-2022, continuem avançant en la nostra Campanya educativa Fem Eco: connectem el gènere i el medi ambient a l’escola i al món. Hem tancat el 2021 connectant l’alumnat de centres educatius amb els quals col·laborem al seu medi ambient i al teixit social que s’implica en defensar l’entorn. Aquestes accions ens permeten conèixer de primera mà alternatives properes al decreixement i defensores del medi ambient, i les persones que integren les organitzacions que impulsen aquestes reivindicacions, pròpies i particulars de cada territori.

Amb l’alumnat de 4t d’ESO de l’institut Eduard Fontserè i de 6è de primària de l’escola Ernest Lluch, vam conèixer Cal Trabal, l’última zona agrícola que perdura a l’Hospitalet, un territori al voltant del riu Llobregat de gran valor ecològic amenaçat per un model de ciutat que plataformes com No Més Blocs, constituïdes per veïns i veïnes del barri de Bellvitge continuen defensant. Hi formen part d’aquesta plataforma altres entitats del teixit associatiu que defensen alternatives com la Sobirania alimentària, l’Economia Social i Solidària, l’agroecologia i el consum responsable. Totes, molt inspiradores de presents alternatius!

Amb l’alumnat de 6è de primària del Cèsar August, vam conèixer l’entorn del riu Francolí, amenaçat per l’explotació de l’aqüífer, el nostre model de vida i l’activitat industrial, una altra mostra d’un model productiu i social que impacta sobre el valor ecològic del riu i sobre les nostres vides. Va quedar palesa la importància de treballar juntes per la naturalització de la llera del riu, però també les conseqüències de les nostres accions de consum quotidianes. Vam conèixer aquesta realitat que envolta la ciutat de Tarragona de la mà d’Ecologistes en Acció, entitat que forma part de la Plataforma que integra veïns i veïnes de Tarragona per defensar l’entorn del riu.

Les visites són un tret diferencial de les nostres campanyes educatives i un punt d’inflexió que permet vincular la teoria amb la pràctica, els problemes amb les solucions. Són una mostra inspiradora d’alternatives, amb un passat que està present i mira al futur, motivant l’alumnat en identificar possibilitats, organitzacions i accions mobilitzadores que incorporen en les seves reflexions i en les accions d’incidència que, a través de l’artivisme tanquen aquesta fase de la Campanya, amb la que hem entrat al 2022.

Moltes gràcies!