El projecte d’educació per a la Justícia Global Fem Eco: connectem el gènere i el medi ambient a l’escola i al món, desenvolupada durant els cursos 2020-21 i 2021-22 a Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Hostalets de Pierola i Tarragona, tanca la seva execució recollint el procés en les infografies que us presentem, amb una síntesi del més significatiu del procés i una selecció dels aprenentatges obtinguts.

Hem comptat amb la col·laboració de l’Emma Casadevall Sayeras, avaluadora que ens ha acompanyat en la revisió de les eines avaluatives, en l’anàlisi dels resultats i en treure conclusions per incorporar a futures campanyes educatives, com la que hem iniciat aquest curs 2022-23 (COMunitats: relacions sostenibles a l’escola i al món). Les conclusions també ens han permès incorporar modificacions per a futures accions per seguir fent front a l’emergència climàtica, a través de nous projectes i activitats que hem incorporat al catàleg del nostre Talleritza’t.

La metodologia avaluativa ha incorporat un acompanyament al llarg de més d’un any, acurat i atent a les inquietuds de l’àrea d’educació, generant un teixit d’informació que ha incorporat opinions, perspectives i agència, fent dels resultats la síntesi d’una reflexió elaborada i amb perspectiva sistèmica molt enriquidora, recollida en forma d’infografies.

Amb aquestes infografies hem recollit, d’una banda, el conjunt d’activitats desenvolupades i d’altra, els aprenentatges assolits, que recollim com a mecanismes de canvi, entesos com a mecanismes que impulsen i generen canvis d’actituds i valors.

Pel que fa a les activitats, trobem 3 tipus d’accions: les desenvolupades a la primera fase (orientades a través de la Investigació Acció Participativa a la formació, investigació i sensibilització a cadascun dels centres educatius participants), a la segona fase (orientades a la mobilització social i la incidència a través de l’artivisme) i un tercer bloc anomenat «al voltant de les accions educatives» on incloem accions comunitàries o d’incidència universitària i de millora de les pràctiques educatives.

Pel que fa als aprenentatges assolits, trobareu una classificació que respon a si hem impulsat i aconseguit mecanismes de canvi que incideixen en els processos i les estructures, d’una banda, en les persones i les seves necessitats, d’altra, i finalment, si fan referència a finalitats i resultats obtinguts.

Les infografies pretenen visibilitzar la diversitat d’accions i agents implicats en la campanya, oferint una visió general que podeu completar amb els reculls d’experiències, on trobeu una descripció més acurada i la contextualització de molts dels testimonis i relats que han fonamentat aquestes infografies.

Els reculls d’experiències els trobeu al bloc de la campanya:

– Llibret recull d’experiències 1a fase

– Llibret recull d’experiències 2a fase

També podeu veure un vídeo resum de les visites a les iniciatives decreixentistes i les accions d’incidència i d’artivisme, on alumnat, professorat i moviments socials comparteixen propostes locals de defensa del dret al medi ambient sa.

Aquest treball ha sigut possible gràcies a la participació i implicació de l’alumnat, professorat, mestres i educadores, com a principal font d’informació. Agraïm aquesta participació i implicació!

L’interès per treballar l’ecofeminisme des del jovent i el professorat no cessa, esperem continuar desenvolupant la campanya a moltes altres escoles i instituts.