Part de l’alumnat de l’institut Eduard Fontserè de l’Hospitalet, de Llobregat, i l’Escola Torreforta, de Tarragona, va participar en accions d’artivisme, organitzades per l’Àrea d’Educació per a la Justícia Global de la Fundació Akwaba, que van ser les últimes de l’any 2019 de la 2a fase de la campanya Com Vivim? Convivint: per una escola i un món sostenible i de pau.

Les activitats van tenir lloc a l’Hospitalet (la zona de matacavalls, el mur del carrer Teide i el barri de les Planas) i, a Tarragona, al Mercat Municipal de Torreforta els dies, 10 i 11 de desembre respectivament.

Es van realitzar tenint en compte conceptes relacionats amb l’Ètica de la Cura, l’Economia Social i Solidària i la Comunicació NoViolenta, que són els valors sobre els quals se sosté la 2a fase de la campanya, i amb la col·laboració d’artistes de la Fundació Contorno Urbano i la cooperativa Combinats.

A l’Hospitalet
El protagonista va ser l’alumnat de 4t A i B de l’institut Eduard Fontserè de l’Hospitalet de Llobregat, que van presentar les seves propostes per millorar el barri i el món a través d’una Carta Formal que es va lliurar al personal del Pla de Regeneració Urbana integral Les Planes-Blocs Florida.

Després, van realitzar un mural al carrer Teide sobre el pont de Matacavalls i van elaborar cartells amb missatges positius sobre la cura de l’espai. L’altra activitat va consistir en que una part del grup posés, en espais destinats a la publicitat, els cartells que van realitzar a l’aula sobre l’Ètica de la Cura, l’Economia Social i Solidària i la Comunicació NoViolenta, a més d’altres temàtiques del seu interès com el medi ambient o la violència de gènere.

També es va fer la detecció, el mapeig i la denúncia de mancances al barri. Dividint-se en grups, mentre uns fotografiaven i marcaven els desperfectes trobats, altres els marcaven amb guix. Un cop acabades les activitats, cada grup es va trobar a la zona de Matacavalls per poder realitzar una valoració de la jornada i de la segona fase de la campanya.

Posteriorment, com a reconeixement de l’experiència i la participació viscuda, a cada grup-classe se li va lliurar una insígnia amb el símbol de la balança, representant l’assoliment del procés de sostenibilitat econòmica i social viscut. Aquest símbol va ser afegit en un marc en el qual també hi ha el símbol de la pau, obtingut en la primera fase de la campanya.

Nens i nenes fent artivisme a L'Hospitalet

A Tarragona
A Tarragona, les accions d’artivisme les va realitzar l’alumnat de 6è A i 6è B de l’Escola Torreforta al Mercat Municipal de Torreforta. Cal destacar que, setmanes enrere, els nois i les noies van realitzar dues sessions preparatòries i van elaborar plantilles sobre conceptes relacionats amb l’Ètica de la Cura, l’Economia Social i Solidària i la Comunicació no Violenta.

El dia de l’activitat, el 11 de desembre, es van fer recomanacions a l’hora d’utilitzar esprais de pintura (guants, màscares protectores, distància correcta per pintar). Després, l’alumnat va començar a pintar el muntatge de caixes (cubs) preparat prèviament. Va haver-hi tant entusiasme entre els participants que, en menys de 20 minuts, es va acabar tota la superfície de la qual es disposava.

En acabat, va arribar l’alumnat de 6è B i, amb els dos grups junts, es va fer la lectura de les propostes d’EC, CNV i ESS plasmades en les sessions preparatòries. En Jordi, responsable de la dinamització del Mercat Municipal de Torreforta, va fer una breu explicació de la importància de consumir els productes dels mercats municipals.

En aquest moment també es va aprofitar per destacar que les peces elaborades per l’alumnat durant aquesta jornada s’exposarien a les parades buides de dins del mateix mercat de Torreforta. Finalment, l’alumnat de 6è A va tornar cap a l’escola, i va ser el torn d’executar el artivisme per l’alumnat de 6è B.

Des de l’Àrea d’educació per a la Justícia Global de la Fundació Akwaba valorem aquestes jornades en espais públics amb l’alumnat de centres educatius com una oportunitat molt bona de sensibilitzar la comunitat, sent a més els infants i joves els protagonistes gràcies als aprenentatges adquirits durant la 2a fase de la campanya Com Vivim? Convivint: per una escola i un món sostenible i de pau.