Us heu plantejat com es podria promoure la justícia ambiental amb visió de gènere amb infants i joves? Us presentem la primera guia pedagògica del projecte Fem Eco: connectem el gènere i el medi ambient a l’escola i al món.

Aquesta diada de Sant Jordi de context pandèmic volem continuar donant vida a la festa de la rosa i el llibre. A la Fundació Akwaba ens complau presentar-vos aquest dia ple de valors un nou material de suport a educadores, mestres i professorat d’infants i joves de 10 a 17 anys, per tal d’incloure continguts i pràctiques pròpies de l’educació per a la justícia global en la seva programació.

A la primera guia de Fem Eco es proposa un procés de revisió personal, del grup-classe i de l’entorn per comprendre les causes estructurals de les vulneracions al medi natural i a les persones des d’una visió de justícia global. Mitjançant la metodologia de la Investigació Acció Participació, es fomenta que l’alumnat i el professorat reflexionin i transformin el centre educatiu amb una mirada de justícia ambiental i de gènere. Aquesta primera fase de formació, investigació i sensibilització a la comunitat educativa consta de 6 mòduls formatius adaptats per a primària i secundària, i també espais de reflexió, tant per a l’alumnat com per al professorat i un de mixt.

En aquesta primera guia i en les experiències que s’hi mostren s’ha comptat amb la col·laboració de Marien González de l’Àrea d’Ecofeminismes d’Ecologistes en Acció, el Grup BCNUEJ de l’ICTA de la UAB, Creart, Montse López Amat i Suzette Fonseca Rodriguez.

Volem agrair la participació dels centres en la prova pilot, amb els quals hem implementat aquestes formacions que ara us podem compartir: Escola Ernest Lluch i Institut Eduard Fontserè de l’Hospitalet de Llobregat; Escola Cèsar August de Tarragona i Escola especial Mare de Déu de Montserrat de Barcelona. I també als ajuntaments d’aquestes tres ciutats i a l’ACCD, que són els que han donat suport a la iniciativa.

Tractar els aspectes relacionats amb les cures a les persones i al medi ens pot ajudar a l’hora de conviure a l’aula, compartir dols i emocions, afrontar nous reptes socials i treballar una visió crítica de la relació amb el medi ambient.

Cliqueu la imatge següent per descarregar la versió en pdf de la primera guia pedagògica del projecte Fem Eco:

Tot el contingut i les propostes de la guia pedagògica es poden adaptar a les necessitats del grup-classe. Podeu trobar més informació de la campanya i altres materials educatius relacionats a: https://femecoakwaba.wordpress.com/